Tarpeenmukaisella ja laadukkaalla valaistuksella on suuri vaikutus esimerkiksi kauppojen, myymälöiden, kauppakeskuksien ja huoltoasemien tunnelmaan ja kaupallisuuteen. Ammattitaidolla suunniteltu ja toteutettu myymälän valaistus houkuttelee asiakkaita liikkeeseen ja edesauttaa ostopäätösten tekemistä. Laadukas valaistus auttaa mm. toistamaan tuotteiden värit oikein ja korostaa tuotehyllyjen pystypintoja käytävien sijaan. Hyvä kaupan valaistus myös ottaa huomioon kaupan työntekijät – miellyttävässä valaistuksessa viihtyvät sekä työntekijät että asiakkaat.
Millainen on hyvä myymälän valaistus?
Myymälän valaistuksella on valtava merkitys asiakas- ja ostokokemuksessa. Kun asiakas viihtyy kaupassa ja kokee olonsa miellyttäväksi, hän todennäköisesti ostaa enemmän. Hyvä myymälän valaistus poistaakin turhia kaupankäynnin esteitä. Valaistuksen avulla voidaan luoda myymälään tunnelmaa, ohjata asiakasta paikasta toiseen, luoda kontrasteja kaupan eri tilojen välille ja korostaa tiettyjä haluttuja tuotteita. On myös tärkeää, että asiakkaat näkevät lukea tuote-etiketit hyvin ja, että tuotteiden värit toistuvat terävänä ja oikein asiakkaille. Hyvä kaupan valaistus ottaa huomioon valaistavan tilan luonteen ja valaistuksen muunneltavuuden, riittävän valon määrän, laadukkaat LED-valaisimet ja älykkyyden.
Tilan luonteen ja valaistuksen muunneltavuuden huomioiminen valaistussuunnittelun lähtökohtana
Kauppojen ja myymälöiden tilat ovat hyvin yksilöllisiä ja eri näköisiä. Isommilla kauppaketjuilla saattaa myös olla tarkasti määritellyt valmiit konseptit valaistuksen suhteen, jotta liiketiloista saadaan luotua samannäköisiä visuaalisesti ja tunnelmallisesti. Tilan luonne toimii valaistussuunnittelumme lähtökohtana. Kaupan valaistuksessa on myös tärkeää ottaa huomioon valaistuksen muunneltavuus. Kaupoissa vaihdetaan hyllyjen järjestystä ja paikkoja kohtuullisen usein. Valaistus tulisikin suunnitella siten, että se on toimiva, vaikka tilassa tapahtuisikin muutoksia. Valaistuksen muunneltavuutta voidaan tukea esimerkiksi yleisvalon ja kohdevalon optimaalisella suhteella. Yleisvalon tulisi olla miellyttävä ja tasainen, kun taas kiskovalaisimilla voidaan korostaa haluttuja tuotteita. Suunnittelemme kiskovalaistuksen siten, että kohdevalaisimet ovat liikuteltavissa joustavasti, vaikka järjestys tilassa muuttuisi.
Hyvällä suunnittelulla riittävä valon määrä
Valon määrän tarve vaihtelee riippuen siitä, että onko kyseessä esimerkiksi kassa-alue, itse myymälä tai vaikka varastotila. Myös kassa-alueiden läheisyyteen sijoitettavien tuotteiden valaistukseen panostetaan erityisen paljon viime hetken kaupallisuuden lisäämiseksi. Huomioimme aina yleiset kaupan alan valaistusstandardit valaistuksen suunnittelutyössä, jotta valoteho on varmasti riittävä ja optimaalinen joka paikassa.
Erinomaista valoa laadukkailla LED-valaisimilla
Käyttämämme Signifyin huippulaadukkaat Philips-valaisimet täyttävät kaikki kaupan valaistuksen tarpeet. Valaisimia valitessa täytyy kiinnittää huomiota niiden värintoistoindekseihin sekä häikäisyarvoihin. Tarpeeseen sopiva valaisin toistaa värit oikein ja kirkkaana eivätkä häikäise asiakkaita missään tilanteessa. Tyypillisesti kaupoissa käytetään valaisimia, joiden värintoistoindeksi on yli 80. Myös optiikan valintaan tulee kiinnittää eritystä huomiota. Valaisimiin tulisi valita sellainen optiikka, jolla saadaan aikaiseksi tasainen ja miellyttävä valo ostokokemusta ajatellen.
Älykkyys lisää myymälän valaistuksen joustavuutta
Vain harvaa myymälää kannattaa pitää valaistuna täydellä teholla koko aikaa. Etähallinta ja älykäs valaistus auttavat pienentämään energiankulutusta ja tehostamaan päivittäistä toimintaa kaupassa monin tavoin. Etähallinnan avulla voidaan kerätä tietoa esimerkiksi kiinteistön käyttöasteesta tai huoltotarpeista sekä säätää valaistusta tarpeen mukaan joustavasti.
Älykäs myymälän valaistus myös parantaa asiakaskokemusta ja sitä kautta kaupallisuutta. Valaistus voi esimerkiksi kirkastua tuotehyllyllä, kun asiakas lähestyy sitä, jotta tuotteet tulevat esille paremmin tai himmentyä kirkkaimman päivänvalon aikaan.
Kauttamme saat esimerkiksi Philipsin Interact-järjestelmän ja siihen liitettävän Interact Retail-ohjelmiston. Interact Retailissa on yksi hallintapaneeli, jonka avulla hallitaan, valvotaan ja ohjataan älyvalaistusta etätoiminnoin myymälän tai myymäläketjun kaikilla alueilla.
Tutustu autokauppa K-caaran valaistussaneeraukseen.